En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

fredag 3. desember 2010

Fantasy i slow motion


Jeg leser ganske raskt. En uke eller to pleier jeg å bruke på en bok, og adskillig mye kortere om boken er virkelig spennende. Men "Shaman's Crossing" har tatt sin tid. Jeg kjøpte den siste uken i september og har fortsatt ikke lest den ut. Vanligvis pleier det å bety at en bok er veldig kjedelig. Men det er ikke saken med denne boken. Den er bare... sakte.

Boken handler om Nevare, som er andre sønn til en adelig far. I hans verden betyr det at han som andre sønn er forutbestemt til å bli offiser. Boken følger Nevare fra han bor hjemme og når han begynner på kavelleri skolen. Det er så langt jeg har kommet. Boken bruker mye tid på detaljer, og det tar derfor lang tid å komme gjennom bare en enkel hendelse. Men det gjør det interessant også.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om jeg faktisk liker denne boken. Den ligger på nattbordet og blir lest jevnt å trutt, men den er aldri så spennende at jeg ikke klarer å legge den fra meg. Likevel er det noe som gjør at jeg fortsetter å lese videre.

Det er første bok i en triologi, og jeg er usikker på om jeg kommer til å lese de neste bøkene. Jeg hadde hørt mye positivt om forfatteren og hadde høye forventninger. Jeg er ikke skuffet, men jeg er ikke så veldig begistret heller. Kanskje er det noe med måten hun skriver på. Det er som om hun skriver en realistisk roman, men det er i en fantasy-verden. Det er noe som skurrer der. Det blir litt for lite magi og for mye soldatliv.

Jaja. Jeg får vel bare lese videre og se om det fenger mer etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar