En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

mandag 27. desember 2010

2011: En utfordring

Jeg ser at mange bokbloggere i disse dager setter seg mål for leseåret 2011 eller planlegger å delta i forskjellige leseutfrodringer det kommende året. Jeg synes dette ser artig ut. Men jeg vet samtidig at det å sette meg mål og delta i utfordringer kan slå negativt ut for meg: det kan gjøre at lesingen føles som en plikt. Jeg har tidligere fått høyt elskede hobbyer til å føles som et slit etter å ha satt meg for mange mål. Målsetting ser nemlig ut til å ha helt feil effekt på meg. Jeg vil ikke gjøre samme tabbe med lesingen: jeg vil at lesing skal være noe jeg koser meg med.

Men likevel fant jeg en utfordring jeg vil delta på. På Vib sin blogg ble jeg tipset om denne utfordringen:

Off The Shelf!

Off the shelf utfordringen går ut på at man i løpet av 2011skal lese bøker man har i sin egen bokhylle, men som man ennå ikke har lest. Dette passer meg perfekt! For de fleste bokelskere er det sikkert et velkjent problem: man kjøper en bok man har lyst på, men den blir stående i bokhyllen. Det er andre bøker som sniker seg foran i lesekøen; ikke fordi de nødvendigvis er bedre, det bare blir sånn. I min bokhylle finnes det absolutt en del gode bøker som fortjener å bli lest, men som foreløpig bare står og samler støv. 2011 blir året disse bøkene skal komme fram fra glemselen og endelig bli lest.

Siden jeg er litt håpløs på dette med utfordringer har jeg bestemt meg for å legge listen ganske lavt. Jeg har bare tenkt å delta i pysekategorien. Jeg har derfor som mål å lese fem nedstøvede bøker fra egen bokhylle. Det er så mye annet jeg vil lese i det kommende året, så jeg vil ikke fastlåse meg helt i denne utfordringen. Og som nevnt vil jeg ikke drepe lesegleden ved å måtte ”tvinge” meg til å lese spesifikke bøker. Likevel har jeg valgt ut ti bøker, og skal da lese fem av disse. Hvilke det blir tar jeg etter hvert. Og skulle det ende opp med at jeg leser alle ti er det bare en bonus.

De ti bøkene er:

Drømmehjerte – Cecilia Samartin

Den trettende fortellingen – Diane Setterfield

The Forest House – Marion Zimmer Bradley

Gå. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv) – Tomas Espedal

Magiens våpen – Margaret Weis og Tracy Hickman

La meg synge deg stille sanger – Linda Olsson

I Djengis Khans rike – Stanley Stewart

Historikeren – Elizabeth Kostova

Den gylne notatbok (bind 1) – Doris Lessing

Ines, jeg elsker deg – Isabel Allende

Et ganske blandet utvalg. Jeg tror ikke det skal være noe problem å trekke fem av disse bøkene fram fra bokhyllens glemsel. For dette er absolutt bøker som fortjener en annen skjebne enn å stå og støve ned. Jeg gleder meg til å gå i gang!

3 kommentarer:

  1. Marion Zimmer Bradley er prisverdig og så MYE som hun har skrevet (!), men akkurat nå anbefaler jeg alle som har den stående å sluke Diane Setterfields Den trettende fortelling. Den ugleså jeg lenge, men den hang svært godt fast i fingrene de dagene det tok å lese den. :) Historikeren også, men jeg syntes det gikk litt langsomt selv om det var spennende hele veien; en annerledes vampyrfortelling. Genial utfordring forresten... Lykke til og heia! :)

    SvarSlett
  2. Du må begynne med Diane Setterfield:)

    SvarSlett
  3. Takk for link til min blogg :) Kult at du er med på utfordringen! Jeg har bestemt meg for at jeg skal lese 15 bøker fra bokhyllene, men når jeg leita gjennom hyllene for å finne de 15 så jeg at jeg godt kunne sagt 30..hehe! Men legger lista litt lavt jeg også, så er jeg sikker på at jeg kommer i mål. Straks ferdig med bok nr. 2 allerede faktisk. *fornøyd*

    SvarSlett