En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

onsdag 26. januar 2011

Saphira og Eragon, hvor er dere?


Jeg kjenner jeg begynner å bli utålmodig. Utålmodig etter å vite hva som skjer med en av mine favorittdrager og hennes dragerytter. Jeg snakker selvsagt om dragen Saphira og hennes Eragon, i verden Alagaësia. For de som ikke er så kjent med historien er ”Inheritance Cycle”-serien ført i pennen av Christopher Paolini som bare var 16 år da han skrev første bok ”Eragon”. Jeg oppdaget denne serien for ca halvannet år siden og har anbefalt den til alle fantasyfans etter å ha lest den med stor iver selv.

For ”Inheritance” er virkelig en god fantasyserie. Til tross for en god del fantasyklisjeer (som bondegutt-blir-magiker, ond konge, kloke alver og hissige dverger for å ta noen) er historien god og verdenen troverdig. Som nevnt var Paolini bare 16 da han skrev første bok og en del av klisjeene kan derfor unnskyldes. Bøkene utvikler seg nemlig veldig positivt. Handlingsmessig er hovedfokuset i historien på Eragon, en ung bondegutt som en dag finner en merkelig stein. Det viser seg at det slettes ikke er en stein, men et drageegg som lar seg klekke for Eragon. Dette får selvsagt store konsekvenser. I Alagaësia er det nemlig den tyranniske Galbatorix som styrer og han er eneste gjenlevende drageridder etter å ha drept alle dragene. Eragon må rømme fra landsbyen han er oppvokst i sammen med den unge dragen Saphira og det er starten på en hel del eventyr for de to. Spenning fra første setning!

Men nå er det altfor lenge siden sist. Tredje bok ”Brisingr” ble utgitt i 2008. Hvor blir det av avslutningen? Etter litt leting på alagaesia.com og shurtugal.com fant jeg endelig nytt om bok fire. Det er ennå ikke satt noen utgivelsesdato, men Paolini har nå uttalt at han snart er ferdig å skrive. Det betyr selvsagt at det fortsatt er lenge til jeg får boken i hendene; først skal han skrive den ferdig og så er det sikkert en del runder med forlaget. Likevel er det positivt nytt. Jeg gleder meg! Drager, magi og moro. Det kan ikke bli bedre!

5 kommentarer:

  1. Har du lest "Wheel of time" serien? Skrevet av Robert Jordan. Kanskje det er noe for deg? Mulig jeg har sagt det før også..

    SvarSlett
  2. Nei, har ikke lest den. Men det er veldig mange som har anbefalt den til meg nå, så jeg burde kanskje prøve. Hva synes du om den?

    SvarSlett
  3. åhhh Eragon og Saphira er verdens beste bok prøv den!!!!!

    SvarSlett
  4. 1:Eragon,Den eldste,Brisingr....

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett