En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

onsdag 31. august 2011

Glitrende tegneserieromaner!



Bokanmeldelse av: Livet er til å holde ut, tross alt av Seth (No Comprendo Press) og Fem tusen kilometer i sekundet av Manuele Fior (Jippi forlag). Kilde begge bøker: biblioteket.

Terningkast for begge bøkene: 5.


Tegneserier. For meg er det et ord jeg forbinner med barndommen. Tegneserier for voksne? Nope, har jeg tenkt. Nå har jeg forandret mening.

Livet er til å holde ut, tross alt forteller historien om Seth, som har dilla på gamle tegneserier og er en grublende type. Han blir begeistret av en tegner ved navn Kalo, som han finner en gammel tegning av i The New Yorker. Seth blir etterhvert besatt av å finne ut mest mulig om Kalo, og det er dette historien spinner rundt. Med mye filosofering og gode tegninger er dette rett og slett en glimrende fortelling. Hovedpersonen er et fascinerende menneske, og til tross for at dette er en bok man leser kjapt følte jeg at jeg kom svært tett på Seth og hans liv. Fortellingen flyter svært godt og å legge fra meg boken var ikke aktuelt. En finurlig perle som jeg kommer til å huske lenge.

Fem tusen kilometer i sekundet er en annen type bok. Her møter vi Lucia og Piero som møtes og forelsker seg som ungdommer. Kjærligheten mellom dem tar slutt, men likevel møtes de igjen i løpet av livet. Med plutselige hopp i tid og sted fortelles historien om de to, som små biter i en konfekteske. For selv om jeg ikke er like begeistret for selve fortellingen i denne boken er dette likevel noe av det vakreste jeg har sett i bokform. Det er rett og slett et kunstverk av en bok. Med lekne tegninger og et nydelig fargespill ble jeg imponert igjen og igjen mens jeg leste.


1 kommentar:

  1. Jeg gjorde klar Livet er til å holde ut, tross alt på jobb i dag, men jeg fikk ikke tid til å lese den. Du inspirerte meg til å skrive opp begge tegneseriene på "skal-lese-listen" min (Jeg elsker tegneserier selv om jeg er både voksen og farmor) :-)

    SvarSlett