En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

tirsdag 23. august 2011

Spennende mysterium fra fortiden



Bokandmeldelse av En usedvanlig tørr sommer av Peter Robinson

Terningkast: 6

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2004
Antall sider: 395
Språk: norsk
Kilde: Lånt på biblioteket

Landsbyen Hobb’s End i Yorkshire Dales har i over femti år ligget på bunnen av et vannreservoar. Men en svært varm sommer gjør at vannet tørker opp og landsbyen ser igjen dagens lys. I de gamle ruinene blir det funnet et skjellett. Inspektør Alan Banks blir satt på saken. Sammen med betjent Annie Cabbott må han gå tilbake til krigens dager for å finne ut hva som har skjedd.

Jeg er offisielt blitt fan av Peter Robinson. Britisk krim på sitt beste, er min konklusjon etter å ha lest tre av forfatterens bøker. Det er spenning og overraskelser. Men det er også en god tegning av et engelsk samfunn. Siden jeg selv har bodd i Yorkshire Dales en periode er det ekstra morsomt å lese Robinsons tolkning av samfunnet der. Samtidig er det mer enn bare et samfunn og en forbrytelse som skildres. Robinson er også en dyktig menneskeskildrer, og måten han tegner Banks’ følelsesliv er uvanlig god for krimsjangeren.

I tillegg er det tydelig at forfatteren har brukt tid på research. Historien veksler mellom nåtid og krigstiden. Dette er gjort på en god måte, og passasjene fra krigens dager virker realistiske og troverdige.

En usedvanlig tørr sommer er den første av Robinsons bøker som er oversatt til norsk. Jeg har tidligere kun lest bøkene om Alan Banks på engelsk. Tilgjengeligheten i oversatt form gjorde at jeg denne gangen valgte annerledes. Og fortellingen er like god i norsk språkdrakt. Noen merkverdige, gammeldagse uttrykk sniker seg inn her og der, noe jeg ikke reagerte på da jeg leste de andre bøkene på engelsk. Jeg mistenker derfor at dette er oversetterens verk. Men det er bare småplukk og gjør ingenting i helheten.

Alt i alt en underholdende krim som er perfekt når høstmørket senker seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar