En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

mandag 17. januar 2011

Fantastiske Harry!




I går var det endelig visning av den siste Harry Potter-filmen på bygdekinoen vår. Etterlengtet! Jeg ville støtte den lokale kinoen vår og har derfor ventet helt til nå med å se den. Forventningene var dermed ekstra høye. Jeg absolutt elsker Harry Potter-bøkene og har til tider hatt et ambivalent forhold til filmene. Filmatisering av bøker er vanskelige saker og noen ganger synes jeg Potter-filmene har skuffet litt. Denne filmen derimot…! For meg er dette definitivt den beste filmen i serien. Skuespillerne er blitt voksne og har utviklet seg til å bli virkelig dyktige. Det var til tider nydelig å se samspillet dem i mellom: de utrykte så mye mer enn bare med ord. Og i tillegg til de flotte effektene hadde filmskaperne virkelig klart å fange stemningen fra boken: det var herlig dystert. Alt i alt var det en fantastisk film og jeg virkelig gleder meg til fortsettelsen!

4 kommentarer:

  1. Jeg har også et ambivalent forhold til filmene. På den ene siden har jeg nostalgien over den opprinnelige gleden av å se Harry Potter på det store lerretet, og på den andre siden har jeg interessen min for film. Og det er filminteressen min som ender opp med å vinne. Jeg klarer ganske enkelt ikke å engasjere meg for filmene. De er rett og slett ikke særlig gode som enkeltstående verk. Om man liker bokserien, som jeg også gjør, kan jeg skjønne at det finnes masse engasjement og fryd her, men for min del blir filmene bare en rimelig kjip affære. Nå må jeg riktignok innrømme at jeg ikke har sett den nyeste enda, men jeg gleder meg altså ikke nevneverdig til den heller. Jeg prøver så godt jeg kan å bedømme film uten å ta hensyn til bøkene, og da sitter jeg igrunn bare igjen med inntrykket av at dette er filmer som ikke står så veldig godt på egne bein. Men ja, jeg ser hvorfor andre Potter-fans kan like den.

    Jeg kom for øvrig over bloggen din først i dag, og jeg liker den godt. Kommer trolig til å følge med fremover. :)

    SvarSlett
  2. Jaaaa! Jeg er ganske så enig med deg. Har skrevet om filmen her:
    http://knirk.wordpress.com/2011/01/08/harry-potter-and-the-deathly-hallows-part-1/

    SvarSlett
  3. Jeg begynte såvidt på den første boken for litt siden men ble aldri ferdig. Skal prøve igjen senere, mulig jeg ikke var i rette humøret. Filmene jeg har sett så langt har jeg likt men har jo ikke hatt bøkene som sammenligningsgrunnlag.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer!
    Ladybug, jeg anbefaler virkelig å lese Potter-bøkene. De er morsomme, detaljrike og spennende. Aller best er de på engelsk, jeg klarer ikke helt å forholde meg til oversatte navn som "rumpeldunk" og "Dumlingene"...

    SvarSlett