En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

torsdag 22. desember 2011

Brilliant avslutning!

Bokanmeldelse av "Inheritance" av Christopher Paolini.

Terningkast 6.

Nylig ferdig med denne mursteinen av en bok. Og for en leseropplevelse det har vært! Jeg har sittet klistret til sidene og fått altfor lite nattesøvn.

Jeg er skikkelig fornøyd med avslutningen av serien. Det er tydelig at Paolini har vokst som forfatter gjennom hele serien og avslutningen er helt i toppsjiktet. De første 25 sidene var jeg litt skuffet og savnet den gode Eragon-følelsen. Men så tok det seg opp - og der holdt det seg.

Neida, Paolinis fantasyverden er ikke den mest originale. Spesielt den første boken viste tydelig at den var skrevet av en ung forfatter med sterk inspirasjon fra andre. Det har likevel utviklet seg til å bli en levende fantasyverden, med sine egne spennende elementer. En av mine favoritter er de barbariske prestene ved Helgrind, som kutter av sine egne kroppsdeler som en del av sin religiøse praksis. Herlig grusomt!

"Inheritance" er en verdig avslutning på en fantasyserie av ypperlig kvalitet. Anbefales på det sterkeste!

1 kommentar:

  1. jeg har ikke lest siste bok, men gleder meg til å lese den etterhvert:)

    SvarSlett