En blogg hovedsaklig om bøker, men også om film og annen moro.

fredag 20. april 2012

Spennende bok om hemmelighetenes konsekvenser



Anmeldelse av Giftige hjerter av S. B. Hayes

Terningkast: 4

Et tilfeldig blikk på en buss er starten på en rekke merkelige hendelser for Katy. Jenten med de grønne øynene virker som om hun forfølger Katy. Snart skjønner Katy at den mystiske jenten er ute etter å ødelegge livet hennes. Men hvorfor?

Spenning mangler det ikke på i S. B. Hayes’ debutroman. Historien drives hele tiden framover og som leser blir man sittende å bla videre for å få vite mer. Et godt tegn for en bok som er betegnet som en ungdomsthriller. Hvorfor hater den grønnøyde Genevieve Katy sånn? Sammen med Katy og bestevennen Luke blir man med for å finne uten av gåten Genevive.

Noe savner jeg likevel med Giftige hjerter. Det er litt som om forfatteren har hatt så mange ideer og kanskje litt dårlig tid, og kastet det hele sammen mellom to permer i en rivende fart. Noen ganger går det nemlig litt for fort frem. Historien kastes i gang, uten at man egentlig får tid til å bli kjent med Katy. Og sånn haster det videre. Jeg savner skildringer, og mer tid til refleksjon.

Likevel har boken en del fine undertoner som løfter historien. Selv før Genevieves ankomst er ikke Katys liv bare enkelt og dette gir boken mulighet til å ta opp en del temaer som er vanskelige, men viktige. Spesielt liker jeg problematikken med Katys mor. Hvordan er det å ha en mor som sliter? Ved å være innom denne typen problematikker gir Hayes en ekstra dybde til historien.

Alt i alt er Giftige hjerter en spennende ungdomsbok som holder et høyt tempo fra start til slutt.

(Denne boken har jeg fått som lesereksemplar fra Aschehoug for å anmelde den. Min anmeldelse er basert på min ærlige mening om boken, uavhengig av hvor jeg har fått den fra)

3 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse:) Har boken i hyllen og skal også lese den om ikke så alt for lenge:) Gleder meg til å se om jeg liker jeg også:) Ha en fin og koselig helg:)

    SvarSlett
  2. Takk for det! Blir spennende å høre hva du synes om boken.

    SvarSlett
  3. En fin anmeldelse! Denne boken må jeg absolutt lese!
    Takk for tips!

    SvarSlett